בעקבות ההצתה בטובא-זנגריא

פוסט מן העבר ,שמתנהל בו דיון מעניין (שלי ושל גולש שנתקל בו במקרה),מומלץ.
שאלה מרכזית שסביבה נסוב הדיון הוא האם תחת "ערכים יהודיים" אפשר להכניס ערכים שהמקור שלהם הוא חיצוני לדת (כאשר בדת אני מגדיר את התנ"ך והשתלשלות התורה שבעל פה).
באופן פשוט לי נראה שלא.
המון ערכים מסתובבים בעולם מה עושה ערך ל"ערך יהודי"?
העובדה שיהודי אמר אותו? האם המרקסיזם הוא "ערך יהודי"?

פוסט זה פורסם בקטגוריה המשרד לשירותי דת. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

4 תגובות על בעקבות ההצתה בטובא-זנגריא

  1. המגיב מפוסט "שריפת המסגדים" הגיב:

    התשובה שאני מספק לשאלה מהו ערך יהודי הינה ערך שהוטמע במכלול התרבות היהודית, כפי שהתפתחה במהלך ההיסטוריה של העם היהודי וכפי שהיא עדיין מתפתחת. במובן הזה, אני לא חושב שאפשר להגדיר ערכים מרקסיסטיים כערכים יהודיים. לעומת זאת, את שפינוזה כבר אפשר בקלות לסווג כהוגה "יהודי". ערכים של תנועות ההשכלה והרפורמה גם הם ערכים יהודיים, לפי הגדרה זו.

    אפשר כמובן להבחין בין קבוצת הערכים היהודיים הדתיים לבין קבוצת הערכים היהודיים הכללים (שתכלול גם היא ערכים דתיים אך גם אחרים), וההבחנה הזו יכולה להיות שימושית לפעמים. אפשר לאמץ את השם "ערכי היהדות" לקבוצה הראשונה ו"ערכים יהודיים" לקבוצה השניה. אבל צמצום קבוצת הערכים היהודיים לקבוצת ערכי היהדות פשוט מפספסת חלק משמעותי מהמציאות בבואה לתאר את התרבות היהודית.

    • החלוקה הזאת הגיונית בעיני.
      לדעתי שלל מצווחי ה"אנטי יהודית" לא עושים אותה.
      כשהם אומרים "ערכים היהודיים" הם לא מתכוונים להגיגים של ביאליק ורבניצקי,אלא לתוכנו של "ספר האגדה", וזה חסר כיסוי.

  2. המגיב מפוסט "שריפת המסגדים" הגיב:

    אני מניח שזה כבר מאוד תלוי דובר. כשהרב דרוקמן אומר "אנטי-יהודי" הוא בוודאי מתכוון לערכי הדת היהודית. כשציפי לבני עושה את זה (או "שלום עכשיו", לצורך העניין) אני דווקא לא חושד בה שהיא מתכוונת לערכי הדת היהודית בלבד.
    לו הייתי חושד בה שהיא מתיימרת לדבר בשם ערכי היהדות בעניין הזה, זה היה מגונה בעיניי נוכח העובדה שאין לה כל מחוייבות אמיתית או היכרות משמעותית עם היהדות.

כתיבת תגובה

