הצתת מסגדים לא מנוגדת לערכים היהודיים

אמש (ליל שלישי 7.6.2011) הוצת צמיג סמוך למסגד בכפר אל מורייר ועל קירות המסגד רוססה הכתובת "תג מחיר".
בתוך מצעד הפוליטיקאים הממהרים לגנות בלטה בעיני ציפי לבני שפירסמה הודעה בזו הלשון:
"הצתת המסגד היא פשע המנוגד לערכים היהודיים ולציונות. יש לטפל בפורעים במהירות וביד קשה".
אז קודם כל מגוחך בעיני שציפי לבני, עם כל הכבוד ,באה ללמד אותנו את הערכים היהודיים.אם איש רוח כישיעיהו ליבוביץ',רביצקי או הרב מלכיאור היה אומר זאת , מילא, אבל מה פתאום את באה בשם ה"ערכים היהודיים".זה כמו שאני אומר שסגירת פרוייקט הלביא היא פשע המנוגד לחוקי האוירודינמיקה.
ענייינית האמירה הזאת גם לא נכונה.בתורה (שאני מניח שאפשר לקרוא לתוכן המופיע בא "ערכים יהודיים") מופיעה גישה לא סובלנית באנדרסטייטמנט לתרבויות אחרות ("ונתצתם את מזבחתם ושברתם את מצבתם ואשריהם תשרפון באש ופסילי אלהיהם תגדעון").
אז נכון שאפשר להתפלפל ולומר שאסלם זה לא עבודה זרה, והפסוקים האלו לא חלים עליו,כל מה שזה אומר שהצתת מסגד היא פירוש לא נכון של ההלכה היהודית, היא רחוקה מאוד מלנגוד עיקרון.
יתרה מזאת ברור שעל הצתת בית עבודה זרה גמורה היתה אומרת הגברת הנכבדת את אותו דבר.
בקיצור , כשיש מעשים שלא מוצאים חן בעיניכם,פשוט תגידו,אל תנסו להתנסח בדברים שאין לכם בהם מושג.
ואם תשאלו מה אכפת לי?
ואם יהיה מאן דהו שבגלל ציפי ליבני יחשוב שהיהדות היא יותר סובלנית ופחות קנאית ממה שהיא באמת?
מה שמפריע לי זה המסכה.
לבני יודעת אם היתה מוציאה הודעה "הצתת המסגד היא פשע המנוגד לערכי החופש והדמוקרטיה", היא היתה נראית כמו שמאלנית נאורה וליברלית.זה רע לסקרי סוף השבוע
אז היא מוציאה הודעה על יהדות וציונות והנה היא ערכית יהודית וציונית.
אז זהו, שאת לא ולא ולא.את סתם פופוליסטית פחדנית.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה המשרד לשירותי דת, המשרד לשלום ולבטחון. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

17 תגובות על הצתת מסגדים לא מנוגדת לערכים היהודיים

  1. עכברתול הגיב:

    חזק. כל המשפטים הלעוסים האלה של "תג מחיר מנוגד לרוח היהדות" בדרך כלל באים מ'שלום עכשיו' (http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/248/438.html?hp=1&cat=875), ועכשיו כמובן גם מציפי לבני-עשראווי. אני שומע אותם כל כך שלפעמים אני מצטער שאנחנו דת של נקניקים, אבל כשמסתכלים על התנ"ך היינו די גברים (חוץ מהצדוקים ותואמיהם שנמצאים איתנו, למצער, עד היום).
    אני רוצה לחזור לימים הטובים ההם.

  2. תגובה הגיב:

    מדאיג הרבה יותר שישנם אנשים שחושבים שיש להם מונופול על ערכי היהדות ומייחסים את הזכות להטיף ביחס אליהם אך ורק לדתיים. לציפי לבני – בדיוק כמו לשולמית אלוני או ליוסי שריד – שמורה הזכות לפרש את ערכי היהדות. אפשר כמובן להתווכח האם זו פרשנות נכונה או קוהרנטית ומהי אותה "יהדות" שאנו באים לפרש את ערכיה. ואולם, נראה לי שמרבית החילונים בארץ מרגישים הזדהות עם "יהדות" החורגת ממובנה ההלכתי.

    • איזה מונופול בראש שלך?
      על איזה פרשנות אתה מדבר?
      הבאתי לך ציטוט מהתורה שבכתב.מפורש.לא פרשן ולא נעלים.
      לגיטימי לומר שיש ערכיים יהודיים שאינם הומניים, ולכן אסור לאמץ אותם , אבל להמציא ערכים ולקרוא להם יהדות, זה בדיחה.

  3. תגובה הגיב:

    הדוגמאות שלך של אביעזר רביצקי, הרב מלכיאור או לייבוביץ' כולן של אנשים דתיים, ולכן אני מניח שאדם חילוני (נניח, הרצל, אחד העם, בן גוריון וכאלה) אינם מוסמכים לפרש את ערכי היהדות. מכאן ההאשמה במונופול על פרשנות היהדות.
    המסורת היהודית אולי מתחילה בתנ"ך אבל היא בטח לא מסתיימת בו. ניתן לזהות ערכים יהודיים סותרים, בתנ"ך, בכתיבה ההלכתית לדורותיה ואף מחוץ לספרה הדתית. במובן זה, אין שום בעיה לטעון שגם חלקים מסויימים בתנ"ך מנוגדים לערכים יהודיים מסויימים.

  4. תגובה הגיב:

    אגב, הרבה דתיים (כולל שר הדתות מש"ס) יצאו בדיוק באותה הצהרה על כך ששריפת המסגד מנוגדת לערכים יהודיים. כך שנדמה לי שמה שמטריד אותך יותר זה העובדה שציפי לבני מעזה להתבטא בנושא של ערכים יהודיים מאשר הפרופוזיציה לפיה שריפת מסגד מנוגדת לאותם ערכים.

  5. תגובה הגיב:

    א. האם אתה מסכים לטענה לפיה היהדות ההלכתית יכולה להכיל בעצמה ערכים סותרים?
    ב. האם אתה מסכים לטענה לפיה היהדות לא כוללת רק את הספרה היהודית-דתית?

    אם אתה מסכים לשתי הטענות, אזי אתה אמור להבין שלא מדובר באוקסימורון כלל. אם לא, תסביר עם איזו טענה אתה חלוק.

    • אני לא מסכים עם שתי הטענות, אני מניח שזה עושה אותי די קוהנרטי.
      היהדות ההלכתית מחויבת לתנ"ך אחר כך לחז"ל אחר כך לתלמודים ואחר כך לספרות הפסיקה.
      זאת הסיבה לנפתלות שלה לאוקמתאות ברחבי התלמוד ולהיתרים יצירתיים בספרות הפסיקה.
      חייבים "להסתדר" עם כל השלשלת.

  6. תגובה הגיב:

    הרי לך רשימה של רבנים "צבועים ופחדנים":

    http://www.inn.co.il/News/News.aspx/226746

    • אכן.
      הפחדנות היא בשני מישורים:
      1. מהההשלכות של המעשים, שברור שהם חרב פיפיות למתנחלים ולתומכיהם.
      2. מהתמודדות עם פשט הטקסטים היהודיים, הרי הרב דרוקמן בחיים לא יגיד לך "אנטי יהודי" על התנ"ך.
      בשמחה הייתי פונה לאחד מהרבנים החתומים בלינק לשאול מה בדיוק "אנטי יהודי" בתג מחיר?
      אני לא אתפלא אם התשובה תהיה שזו פעולה בניגוד לדעת הרבנים…..

  7. תגובה הגיב:

    התשובה האפשרית של הרבנים החתומים בלינק בדיוק מעידה על קיומם של ערכים סותרים ביהדות. אני מניח שהרב דרוקמן לא יכנה חלק בתנ"ך כאנטי יהודי אבל גם אני לא עשיתי זאת. לכל היותר אמרתי שפירוש הפשט של משפטים מסויימים בתנ"ך יכול לעמוד בסתירה לערכים יהודיים אחרים כפי שהתפרשו ביהדות במשך השנים.

    בעוד שאני יכול להבין שאי ההסכמה שלך לטענה השניה היא עניין של השקפה ומדובר בהשקפה לגיטימית (גם אם היא מטרידה ומעציבה בעיניי), אי ההסכמה שלך לטענה הראשונה פשוט איננה נכונה.
    כל שיטת משפט, דתית ושאיננה דתית, מכילה ערכים סותרים. הסתירה בין הערכים השונים איננה בהכרח מובילה לכללים סותרים (זו הבחנה בסיסית בין עקרונות או ערכים מופשטים לבין כללים קונקרטיים ). לדוגמה, שיטת המשפט הישראלית מגנה על ערך חופש הביטוי מחד ועל ערך שמו הטוב של האדם מהצד השני. העובדה שבסופו של דבר ישנו כלל (המוגדר בחוק לשון הרע) המאזן ומכריע בין שני הערכים הללו כשביטוי X פוגע בזכותו של Y לשם טוב לא אומר ששני הערכים האלו אינם ערכים של שיטת המשפט הישראלית.
    באופן דומה, גם אם היהדות לא מכילה כללי התנהגות סותרים (וכידוע לך היטב, היא כן – כפי שהדבר מתבטא במחלוקות בהלכה), היא עדיין יכולה להכיל – ומכילה בפועל – ערכים סותרים.
    לדוגמה מן היהדות, כבוד הבריות הוא ערך יהודי שעומד לעיתים בסתירה למצוות מסויימות. אמנם, במקרים רבים מאוד יעדיפו את השמירה על המצוות על פני הערך הזה. זה עדיין לא אומר שהערך הזה איננו חלק מהיהדות.

  8. תגובה הגיב:

    ניתן להציג לא מעט "ערכים יהודיים" המנוגדים , אפילו אם מתמקדים בספרה ההלכתית בלבד.
    אלו בדיוק הערכים של "דרכי שלום" ו"נימוסיי גויים" . כמו כן, אפשר לציין את הערכים שאתה ציינת לפיהם הסמכות הביצועית של דיני המלחמה ביהדות לא מסורים ליחידים אלא לשלטון (אפילו ב"תורת המלך" כסמן קיצוני מופיעים ערכים אלו ). גם ברמת המשפט הפרטי, ישנה הגנה קניינית גם לרכושם של גויים. כמובן שאני מומחה קטן משהייתי רוצה להיות להלכה אבל אין לי ספק שאם תפנה לרבנים המתנגדים לפעולות תג מחיר ומבססים זאת הלכתית הם יוכלו לספק לך ערכים נוספים וטובים יותר (אפילו אם אלו ערכים של ציות לסמכות הרבנית – גם זהו ערך הלכתי מובהק).

    וכאמור, אינני חושב שציפי לבני רואה את עצמה כאותוריטה הלכתית. השימוש שלה במילה ערכים יהודיים, פשוט רחב משלך וכולל גם ערכים שאינם הלכתיים-דתיים. לכן, הויכוח ביניכם הוא סמנטי בעיקרו ולא מהותי.

  9. פינגבאק: בעקבות ההצתה בטובא-זנגריא | הבלוג של דתי לאומי מודאג

  10. תגובה הגיב:

    נו, באמת. זה בערך כמו לכתוב ספר על הלכות כשרות שקורא את המקור "לא תבשל גדי בחלב אמו" כפשוטו.

    אתה זה שהכנסת את תורת מלך לדיון כמושא ביקורת. כל מה שאני אמרתי הוא שאפילו בו ניתן למצוא את הערך של פעולה באמצעות סמכות שלטונית מרוכזת (ולא על ידי עשיית דין עצמית וזאת מבלי לנקוט כל עמדה בויכוח הציבורי בנושא. מעבר לזה, רוב מוחלט של הרבנים במדינה מתנערים מעמדתו של יצחק שפירא. האם גם הם אינם מסוגלים להתמודד עם אי הנוחות שיוצרת התורה?

    נראה לי שהישיבה (אחת מישיבות הקו, אני יכול לנחש) יצרה אצלך – כמו אצל בני ישיבות רבים – יותר מדי חסמים אינטלקטואליים ביחס לתפיסתך את היהדות וההלכה. האם הערכים שציינתי, כמו ערכים אחרים, אינם ערכים יהודיים אותם סותרת פעולת תג מחיר? האם אלו ערכים תפלים ביהדות?

    המחשבה שההלכה היא איזו מהות בלתי משתנה המנותקת משיקולים מוסריים היא משהו שרק בני ישיבות הקו יכולים להאמין בו, כנגד כל ראייה מחקרית רצינית (וכנגד תפיסת עולמם של רבנים לא מעטים). שים לב לדוגמה לטיפול ההלכתי בעונש מוות ולנוכחות הדומיננטית שלו בתנ"ך לעומת הצמצום שלו עד אפס באמצעות דיני הראיות של המשפט העברי… אתה יותר ממוזמן לצטט את המשפט שלי בעמוד הראשי. הדוגמה של עונש מוות מדגימה היטב את הסתירה אליה התייחסתי. מהו הערך היהודי כאן? עונש מוות לחוטאים, כפי שנכתב בתנ"ך או שמא דווקא הצמצום שלו מתוך ערכים מוסריים-הומניים למינימום?

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s