לא איבוד פרופורציה (שירת נשים)

סיכום קצר לבירור לא קצר שלי במקורות.
כאשר יהודי נכפה לעבור עבירה הוא נדרש למסור את נפשו באחת מ3 המקרים הבאים:
1) המדובר באחת מ3 העבירות החמורות: גילוי עריות, עבודה זרה ושפיכות דמים.
2) מדובר ב"שעת שמד" או "גיזרות מלכות".
3) נכפה עליו לעבור את העבירה בפרהסיא , היינו בפני יותר מ10 יהודים.
במקרים 2 ו3 הדרישה היא למסור את הנפש גם על "מצוה קלה" , הדוגמא שמובאת בתלמוד היא "ערקתא דמסנא" פירושו קשירת השרוכים, דבר פעוט.
המקרה של שירת נשים, מה לעשות, נופלת בדיוק במשבצת 3. זאת אומרת כל עוד ההלכה לא השתנתה, אדם שמקבל את עולה לא יכול לעבור שום מצווה, לא בגלל הפקודות, לא בגלל החוק ולא בגלל שתומר פרסיקו חושב שזה פויה.לא יכול.
יצויין שיש 2 סברות מקלות בגמרא שיכולות "להציל  את המצב" בנידון דידן.
1- "קרקע עולם"- זאת אומרת אם העובר פסיבי ולא עושה מעשה
2- "להנאת עצמן" – היינו מי שכופה אותו לעבור את העבירה לא עושה זאת  מתוך מחלוקת אידאולוגית , אלא מתוך אינטרס אישי (כגון גוי ,הכופה יהודי להאכיל את בהמתו תוך חילול שבת).
סברא 1, רלבנטית לקייס של שירת נשים בטקסים, סברא 2 ,הייתי אומר, פיפטי פיפטי (השאלה היא האם החיוב להשאר בטקס הוא "למען הסדר הטוב" או מתוך דאגה למעמד האישה).
אבל גם איכשהו יצאנו מהמקרה הזה בשלום, כנראה שמעבר לפינה מחכים לנו עוד הרבה כאלה.
אין לי פתרונות, ואני מוכרח לומר שלפני שנכנסתי לעומק הדברים הייתי אופטימי יותר.
עוד 50 שנה , או 100 שנה יקום בג"ץ ויאסור ברית מילה. זה כל כך פשוט וכל כך הגיוני שאני לא מבין איך זה לא קרה עד היום.מדובר בחבלה בזדון בחסר ישע, יום אחד יקומו מדינות המערב בזו אחר זו ויאסרו את זה, אני לא יודע עם מדינת ישראל תהיה ראשונה ואו אחרונה.
כשזה יקרה תהיה כאן מלחמת אזרחים.

פוסט זה פורסם בקטגוריה המשרד לשירותי דת. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

7 תגובות על לא איבוד פרופורציה (שירת נשים)

  1. בן הגיב:

    פתאום הבנתי שאנחנו לא באותו מחנה… דין תורה אינו שווה לדין המדינה, זוהי מדינה דמוקרטית אזרחית ולא דתית("תודה לאל"). על הציר הזה יש 2 כיוונים 1. להכיר בכך 2. להלחם בכך ולשנות את ערכי המדינה ובסיס הצדקתה. אני מקדש את הכיוון הראשון ומפחד ממי שדוגל בשני.

    • יש ציר שלישי שלא חשבת עליו והוא לשנות את ההלכה בצורה שלא התתנגש עם הכוון הראשון.
      זה לא יקרה בטווח הקרוב, אבל העובדה שזה אמור לקרות מתישהו יכולה לשמור אותנו באותו המחנה.

  2. "דין המדינה" הוא לא ערך עליון. גם לא אצלך.
    לפני המדינה עומדים ערכים רבים, שגם אתה תעבור על החוק בשמחה למענם.
    הערכים החשובים כאן הם ההגיון הישר, שותפות הגורל היהודית, עתידו של המפעל הציוני, ועוד כמה כאלה.
    אם מישהו מהם בא בסתירה עם ההלכה כפי שהיא היום, להלכה יש בעיה.

    • בן הגיב:

      כל אלו באים (או אמורים לבוא) לידי ביטוי בחוקי המדינה וקבלת ריבונותה. ערך "שותפות הגורל היהודי" למשל קצת אמורפי לטעמי ולכן לא הייתי רוצה שפרשנות אישית תביא פרטים לידי התנגשות עם סמכות המדינה.
      קבלת חוקי המדינה והכרה בה כישות אזרחית דמוקרטית בעלת לגיטימציה מוחלטת היא בהחלט ערך עליון בעבורי, אני נשען על כתפיי ענקים, ע"ע סוקרטס.

      • אני מסתכן בתבוסה על פי חוק גודווין (עיין ויקיפדיה), אבל היתה מדינה במאה שעברה שהאזרחים שלה ראו בה "ישות אזרחית דמוקרטית בעלת לגיטימציה מוחלטת "…

  3. בן הגיב:

    קודם כל אכן הובסת עפ"י החוק. וגם טעית. שים לב שאני מקדש את הערכים הדמוקרטים,לשם המשך קיומם(בשל ערכם האינטרינזי לחברה), ואילו במדינה השכנה לבית אבות אבותיי בנכר, השתמשו בשיטה הדמוקרטית ככלי בלבד שנזנח ברגע שהושגה המטרה(דווקא מזכיר שליחי ציבור מסויימים אצלנו..).

כתיבת תגובה

