"רצו מתענין רצו אין מתענין"

בבלי ראש השנה דף יח:
אמר ר"ש חסידא מאי דכתיב (זכריה ח) "כה אמר ה' צבאות צום הרביעי וצום החמישי וצום השביעי וצום העשירי יהיה לבית יהודה לששון ולשמחה" קרי להו צום, וקרי להו ששון ושמחה. בזמן שיש שלום –  יהיו לששון ולשמחה, אין שלום – צום. אמר רב פפא הכי קאמר: בזמן שיש שלום – יהיו לששון ולשמחה ,יש שמד-  צום. אין שמד ואין שלום-  רצו מתענין ,רצו אין מתענין.

קודם כל מוזר מאוד המרווח שניתן כאן לרצון.ממתי חז"ל מותירים מרווח כזה למצב הרוח שלנו? בדרך כלל ההלכה באה לומר לנו מה לעשות, אם רוצים או לא רוצים.
נקל לראות ששומרי המצוות היום, וויתרו על ההזדמנות שנקרתה בדרכם "לא לרצות" ולא להתענות.צומות החורבן נשארו בלוח השנה הישראלי וקשה מאוד לראות מה מזיז אותם משם.
9 באב במיוחד, מצויין כמעין "יום השואה ההיא".אנו מקוננים בו על קטסטרופה שקרתה לפני אלפיים שנה, ומשרידיה לא נותר דבר.את הקינות אנו אומרים בבתי כנסת ממוזגים בירושלים הבנויה והעצמאית , במרחק של כמה דקות נסיעה מהכותל.
אפשר לומר שמדובר כאן בשני פרספקטיבות מנוגדות.
מן הצד של הגלות, טבעי שתחשוב "יום אחד כל האבלות שאנו אבלים היום , תהפוך לשמחה".
אך מהעבר השני של ההסטוריה, במדינת משלך עם חופש ריבונות ובטחון, חשוב לך לזכור שלא תמיד היה כך, וכמה המצב שביר ויכול לשוב לאחור.אתה רוצה להתענות.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה המשרד לענייני ירושלים, המשרד לשירותי דת. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

3 תגובות על "רצו מתענין רצו אין מתענין"

  1. hatul הגיב:

    "במרחק של כמה דקות נסיעה מהכותל."

    כל עוד הכותל מהווה תחליף להר הבית ולבית המקדש אין שום מקום לבטל את הצום.
    גם בהלכה מופיע שרצו מתענים הוא רק לגבי שאר הצומות ולא לגבי תשעה באב.

    • 1. אתה צודק ש"רצו אין מתענין", מתייחס לשאר תעניות,אבל לפי המאירי הגדרת "שלום" פירושו "אין יד האומות תקיפה עלינו", ואם כן אין צורך לצום היום גם תשעה באב.
      2. הכותל מהווה תחליף להר הבית לא במקרה, בגלל שעבודת הקרבנות כל כך מרתיעה אנשים אכן חיים יותר בשלום עם הכותל שהוא מקום תפילה נטו. כשהרתיעה תיפסק (או כשהקורבנות תבוטלנה), הדרך לבית המקדש תתקצר מאוד.הידעת למשל, שעל פי הרב נבנצאל (רבו של הרובע היהודי), אין צורך ואפילו אסור להרוס את מסגד עומר? על ההר יוכלו לעמוד זה לצד זה המקדש והמסגד.

  2. חתול הגיב:

    2. הכותל הוא מקום תפילה נטו כמו בית הכנסת הקרוב לביתך.
    ואין כזה דבר מסגד עומר. אתה מתכוון לכיפת הסלע שהיא איננה מסגד. לפי רוב הפוסקים היא נמצאת על מקום קודש הקודשים ובהחלט צריך להרוס אותה. יש גם איסור לגוי להיכנס מעבר לחיל.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s