כינון הקונפדרציה היהודית – הפתרון של דל"מ למצב

 רקע

הציבור החרדי כבר שנים מנהל קשרי גומלין שונים עם מדינת ישראל החילונית שהוא חי בה.
קשרי גומלין אלו גורמים לחיכוכים רבים שגציהם עפים כיום ברחובות.
את העימותים מול הריבון , או למעשה הציבור הישראלי הכללי אפשר לחלק ל-2 מישורים.
כפייה דתית
פרקטית :מתוך אמונתו של הציבור החרדי שמוטלת עליו אחריות לגרום לכך שכל יהודי יקיים כמה שיותר מצוות, במגבלות האפשר מנסים נציגי הציבור החרדי להקטין עד כמה שאפשר את מרחב "קיום העברות" החילוני.אם על ידי סגירת עסקים בשבת ואם על ידי חיוב לגירושין על פי ההלכה.
עקרונית: בגלל חלקם בקולקטיב, מעוניינים החרדים להשפיע על צביונה של המדינה, על הפרהסיא שלה וכדומה.
כפייה חילונית
פרקטית: בגלל קשרי הגומלין של החרדים עם המדינה, חשה המדינה כי עליה להתאים אותם לצרכיה.הדבר (תכנית ליבה, שירות לאומי\צבאי).
עקרונית: אלמנט שצץ רק לאחרונה בעיקר בנוגע לחיכוך שבין הלכות צניעות למעמד האישה.

צריך לציין כי התסבוכת הזאת מנטרלת את 2 הצדדים.
החרדים לא מפתחים אחריות ציבורית בשל תודעת המיעוט נרדף.(כמו שאמר פעם פרופ' נדב שנרב "החרדים מכירים במדינה מאותו הכיוון שהקרציה מכירה בכלב").
ומצד שני החילונים ממשיכים לזנוח את המקורות מתוך אמונה ש"זה סיפור לחרדים ודתיים".

פתרון:

הקמת יישות אוטונומית עצמאית לכל הריכוזים החרדיים (להלן: ישראל הקטנה), הכוללת פרלמנט, מערכת חוק ומשפט וקופה ציבורית עצמאית.
שאר מדינת ישראל (להלן: ישראל הגדולה) תמשיך להתקיים כישראל של היום.
ישראל הגדולה תערב לביטחונה של ישראל הקטנה ותקיים איתה קשרי תרבות ומסחר.המעבר בין הישויות יהיה חופשי.
לשתי הישויות יהיה גוף נבחר משותף, עם סמכויות מוגבלות.

התפתחויות (תסריט אופטימי)

בטווח הקצר:
ישראל הקטנה תקים מערכת משפט על פי חוקי התורה.בד בבד, על מנת לפרנס את הקופה הציבורית תתכן דינמיקה של שילוב מקצועי (בצד התרמות מסיביות של יהדות התפוצות).
ישראל הגדולה תערוך בחינה מחדש של ה"סטטוס קוו".(ביטול הפטור "תורתו אומנתו",אימוץ פשרות שנדחו בעבר כגון וועדת נאמן, אמנת גביזון – מידן וכו').

בטווח הארוך:
ישראל הקטנה עשויה להפוך לחברת מופת של לימוד תורה,הסתפקות במועט ועזרה הדדית.
מכל העולם יבואו לראות צבור שלם שמנהל חברה סביב אידאל עליון.
בישראל הגדולה עשויים לימודי היהדות ומחקר המסורת לפרוץ גבולות ולחדש חידושים שלא שמעתן אוזן מעולם.
התורה, שתהיה "תלויה בקרן זווית", עשויה להוות גורם משיכה ועניין לכלל הציבור ולאליטות ,שלא גילו בה עניין עד כה.
עם ישראל יוסיף להיות עם אחד, מאוחד תחת קונפדרציה מדינית שתבטיח את שלומו ואת עתידו.
האפשרות לתת לכל שבט לנהוג כהבנתו בנחלתו עשויה להחליף את העימותים חסרי הסיכוי והמתסכלים הקיימים כיום.על פניו יש לנו רק מה להרויח.

פוסט זה פורסם בקטגוריה המשרד לשירותי דת. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

15 תגובות על כינון הקונפדרציה היהודית – הפתרון של דל"מ למצב

  1. אריאל הגיב:

    רעיון מעניין, מאתגר ולא שגרתי. אני חושב שעיקר החשיבות של הרעיון הוא בעצם הצגתו. אני מניח שרוב החרדים לא באמת ירצו בקריעת הממלכה אך אולי כך יבינו שהם חלק בעל השפעה על היציבות הפנימית במדינה. אם בכל זאת הרעיון יעלה יפה, הבאה בתור תהיה מדינת תל־אביב לאחר מכן יקום איחוד האמירויות של יהודה ושומרון ולבסוף נסיכות אילת.

  2. עכברתול הגיב:

    קשה לי להאמין שישראל הקטנה תהיה נפלאה כמו שאתה מתאר אותה, אבל הרעיון עצמו קוסם לי מאוד.
    אבל אם כבר אז כאמור שיקימו את מדינת ת"א. אני בעד שנעביר לשם גם את ערביי ישראל, יש שם הרבה מאוד שמאלנים שאוהבים אותם ויסתדרו איתם מצוין.

  3. בן הגיב:

    אני לא צורך סמים, אבל נראה לי נפל לך לידיים חומר משובח.

  4. גיא הגיב:

    ומי ישלם את מחית ישראל הקטנה? בנון?

    • חלק אינטגרלי מן התוכנית הוא קופה נפרדת.
      בגלל שאני חושב שהתוכנית היא אינטרס עליון של "ישראל הגדולה", הייתי מציע תוכנית של תמיכה הדרגתית, הולכת ופוחתת של "ישראל הגדולה" ב"ישראל הקטנה".

  5. טל הגיב:

    רעיון הזוי משהו, נוכח הודאתו בפה מלא של אלי ישי בראיון שפורסם על היעדר האפשרות לקיים עיר חרדית. קל וחומר "מדינה" או "קנטון".

  6. טל הגיב:

    מה שאלי ישי אומר. "לא".

  7. טל הגיב:

    אני בעד. אני מוכן אפילו להשהות את הגיוס, בטח לטווח הקרוב. כל מה שצריך כדי לשלב את האוכלוסייה החרדית בציבור הכללי הוא לסגור להם את ברז הכסף ולהפקיד את גורלם בידיהם. החלטה פשוטה שבמערכת הפוליטית הנוכחית אין מספיק כוח לאף אחד לקבל אותה.

  8. בן הגיב:

    אתה יודעי מה..סבבה. שמעתי שהתפנה שטח קטן באוגנדה – בון וויאג'.

  9. יוני הגיב:

    למיטב הבנתי, מערכת המשפט ההלכתית (זו שתונהג בישראל הקטנה) מפלה נשים גוים וחילונים. טעות גוי מותרת, הלא כן? לא מחזירים אבידה לגוי, לא? סכסוכים עסקיים בין גויים לחרדים בישראל הקטנה- היכן יישפטו? בישראל הגדולה עם מערכת המשפט (האומנם בזיונית) שמכירה בשוויון כל בני האדם בפני החוק, או במערכת המשפט ההלכתית? האם נשים תורשנה להעיד בבתי המשפט של ישראל הקטנה? מה עם רצח? האם המשפט יתנהל לפי תחום השיפוט? – שריפה, סקילה, תלייה? כמה רחוק אתה מוכן ללכת עם זה? והאם ניתן לערוב לכך שיהיה מעבר חופשי לחלוטין של אזרחים מצד לצד? זה נשמע שאתה פשוט מוסר את המפתחות למדינה לאנשים הכי קיצוניים בציבור החרדי ומתייחס אליהם כמגדם מייצג של הציבור החרדי כולו, שלשיטתך "רוצה" מדינת הלכה כאן ועכשיו, ולא כשיבוא המשיח.

    • 1. אדם חופשי לגור היכן שירצה, מי שיבחר לגור ב"ישראל הקטנה" ידע למה הוא נכנס.
      2. כנ"ל גוי שבוחר לעשות שם עסקים.
      3. השיפוט העברי, גם ללא רפורמה רצחנית, הוא לא כל כך גרוע.ספרות השותי"ם מראה שגדולי ישראל דנו במגוון נושאים וספקו תשובות ,די הגיוניות.היו מקומות בימי הבינים שליהודים היתה אוטונומיה משפטית כמעט מלאה, כנראה שזה יכול איכשהו לעבוד.
      4. אני מאמין שכאשר הקיצונים יקבלו אחריות, הם לא יהיו כל כך קיצונים.
      5. יש לי אמונה , שברגע שיוסרו כל המכשולים והתירוצים, כל איש הלכה יאלץ להודות במוגבלותה.

      • יוני הגיב:

        אני מסכים לגבי נקודה 5. מעבר לזה אני לא יכול להתעלם מהעובדה שממלכת ישראל המתוארת בתנ"ך היא לא בדיוק מדינה פאצפיסטית. שלטון דתי עצמאי בארץ הקודש נשמע לי כמו פירומן עם קופסת גפרורים…

  10. בן הגיב:

    היום מחייבים אותי לשמור עליהם, כאשר יופרדו מאיתנו אז שהשם ישמור עליהם – זה הצבא שלו. (במילא הם טוענים שתפילות שלהם הם אלו שמגנות עלינו ומנצחות מלחמות).

כתיבת תגובה